گل هاي جادويي


 

نويسنده: محمد مسيح ياراحمدي|




 

مهمانانتان را با درخشش در تاريكي شگفت زده كنيد
 

احتمالاً وقت هايي كه مهمانان زيادي داريد برايتان جالب خواهد بود اگر با آزمايش هاي علمي آنها را شگفت زده و سرگرم كنيد؛ براي همين در اين مقاله نحوه آماده سازي گل هاي جادويي را خواهيم آموخت كه زير اشعه فرابنفش (VU) مي درخشند.

مواد لازم:
 

شش عدد ظرف: مثل گلدان، بطري يا ظروف سس
لامپ، ال اي دي
لامپ، ال اي دي يا قلم فرابنفش (UV) ال اي دي هاي فرابنفش را مي توانيد از مراكز فروش لوازم الكترونيكي تهيه كنيد. مركز فروش اين وسايل در تهران خيابان جمهوري است. در صورتي كه نور سياه (فلورسنت)، داشته باشيد نيز مي توانيد از آن استفاده كنيد.
گل ميخك
رنگ خوراكي
ماژيك نشانه گذاري فسفري (هاي لايتر)
قيچي

آماده كردن گلدان ها:
 

ظرف ها را تا نيمه آب مي كنيم و سپس در چهار ظرف اول، رنگ هاي خوراكي كه در رنگ هاي مختلفي چون قرمز، آبي، سبز و زرد وجود دارد، را مي ريزيم. ماژيك را باز كرده و مخزن نمدي داخل آن را در آورده و در ظرف پنجم مي گذاريم تا رنگ در آب حل شود. مخزن ششم را به همان صورت رها مي كنيم تا گلي که در آن مي گذاريم با بقيه مقايسه باشد.

اضافه كردن گل ها:
 

گل ها را به شش گروه تقسيم مي كنيم و هر گروه را در يك ظرف مي گذاريم. در اين مرحله، بهتر است به اندازه دو تا پنج سانتي متر، با قيچي از پايين ساقه را به صورت مورب برش بزنيم تا تماس آوندهاي ساقه با مايع بيشتر شود سپس براي يك شب آنها را رها مي كنيم.

و حالا دانش:
 

آوند يك لوله موئين يا بسيار باريك است. به دليل پديده موئينگي ناشي از نيروي چسبندگي سطحي و به خاطر اينكه نيروي چسبندگي بين آب و سطح اطراف (شيشه يا سلولزهاي ساقه) بيشتر از نيروي بين مولكول هاي آب است. مولكول هاي آب هر چه بيشتر به مولكول هاي سطح لوله جذب شده و آب با سطحي مقعر به سمت بالا مي رود؛ اين در حالي است كه در جيوه برعكس اين وقايع وجود دارد؛ به همين خاطر جيوه در لوله موئين با سطحي محدب پايين رفته و پايين تر از سطح مايع اطراف خود مي ايستد. به دليل همين اتفاق آب و محلول هاي آبي خود به خود از آوند بالا رفته و گياه را تغذيه مي كند؛ به همين صورت رنگ خوراكي و محل رنگ فسفري و آب از آوند بالا رفته و گل نيز آغشته به آن مي شود. بعد از گذشت يكي دو روز، مايع به اندازه كافي به بالاي گل رسيده است. چهار دسته اي كه در مايع خوراكي گذاشته ايد به اندازه رنگ مورد استفاده رنگي خواهند شد ولي گل داخل مايع فسفري تغيير زيادي نخواهد كرد. حال مي توانيد چراغ ها را خاموش كرده و اتاق را تاريك كنيد و نور UV را از طريق ال اي دي يا لامپ فلورسنت ماوراي بنفش به گل ها بتابانيد. گل هايي كه در محلول فسفري بوده اند خواهند درخشيد.

پاورقي
 

بعضي دامنه ها از تابش هاي فرابنفش، اصطلاحاً به «نورسياه» يا thgiL KcalB معروفند، به همان دليل كه مرئي نيستند ولي بدون باقي گذاردن هيچ گونه اثر حرارتي يا سوختگي (از آن نوعي كه آفتاب سوختگي معمولي باعث آن است، مانند سرخ شدن يا تاول پوست و پوسته پوسته شدن آن) مي توانند تا اعماق زيادي در بافت ها نفوذ كرده و از پيري زودرس پوست، تخريب ساختار DNA سلول ها و احتمالاً در حالات پيشرفته، تا سرطاني كردن آنان پيش بروند. نور سياه همچنين به لامپي اطلاق مي شود كه قادر است با تابش امواج بلند فرابنفش كه به صورت مرئي به سختي ديده مي شوند، با نوعي تابش شبه فلورسنتي، به عنوان يک علامت ضد تقلب، روي اسنادي حساس به طول موجي خاص، چون كارت هاي اعتباري، گذرنامه، گواهينامه رانندگي و... به كار گرفته شود.
منبع: نشريه دانستنيها شماره 26